Hilton

Yhteistyössä

  • Veikkaus
  • GolfResepti Travel
  • Viking Line
  • Hilton hotels and resorts
  • Piiloset
  • Opti+
  • Laakkonen
  • Golf Balance
  • Respecta

Sydänmerkillä vähäsuolaisempi ruokavalio

– Jos verenpaine on koholla tai haluaa ehkäistä verenpaineen kohoamista, on ruoalla ja ruoan sisältämällä suolalla, erityisesti natriumilla, vaikutusta verenpaineen nousuun, kertoo Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Anna Kara.

Aikuisella suolan eli natriumkloridin saantisuositus on enintään 5 grammaa päivässä. Tehokkain tapa vähentää suolan saantia on valita leipä ja pääateriat vähäsuolaisina. Sydänmerkki-tuotteissa on vähemmän suolaa kuin saman tuoteryhmän vastaavissa tuotteissa.
 

Annan vinkit verenpaineen alentamiseksi: 

1.Ruoan valmistajalle: mene käymään Sydänmerkin uusilla verkkosivuilla. Sivuilla on reseptejä arkeen ja juhlaan.
2. Ruoan ostajalle: vaihda yksi käyttämäsi tuote Sydänmerkki-tuotteeksi. Sydänmerkki kertoo omassa tuoteryhmässään terveellisemmistä valinnoista.

 

 

Näillä vinkeillä vähennät suolan määrää:

1. Mausta ruokaa reippaasti yrteillä, sitruunalla, viini­etikalla, hunajalla, currylla, inkiväärillä tai pippureilla.

2. Juurekset, vihannekset ja hedelmät tuovat keitto- ja pataruokiin runsaasti makua.

3. Leivistä, juustoista, leikkeleistä, makkaroista ja valmisruuista ­kannattaa valita kaupassa sydänmerkkituotteet.

4. Suola-alkuisissa elintarvikkeissa, kuten suolakurkuissa, on paljon suolaa. Maistele niitä varovasti.

5. Maustekastikkeista, maustesekoituksista ja liemikuutioista on ­hyvä käyttää vähäsuolaisia ­vaihtoehtoja.

 

Artikkelit on julkaista alunperin Sydänliiton omilla nettisivuilla.