Respecta

Yhteistyössä

  • Veikkaus
  • GolfResepti Travel
  • Viking Line
  • Hilton hotels and resorts
  • Piiloset
  • Opti+
  • Laakkonen
  • Golf Balance
  • Respecta

Välipala auttaa jaksamaan  

Iltapäivän välipala kannattaa syödä ainakin kahdesta syystä: ensinnäkin tieto välipalan olemassaolosta auttaa syömään lounaalla kevyemmin, kun lounasruoalla ei tarvitse jaksaa iltaan asti. Toisekseen iltapäivällä syöty välipala viivästyttää nälkää töistä lähtiessä ja antaa aikaa kunnollisen ilta-aterian valmistamiselle tai esimerkiksi kaupassa käymiselle ilman, että kotiin saapuessa tai jo kauppareissulla sorrutaan naposteluun. 

Illan napostelukierteeseen joutumista kannattaa välttää viimeiseen asti. Sillä on huonot vaikutukset painonhallinnalle ja terveydelle, mutta myös seuraavan päivän syömisiin. Illan napostelu ja liian raskas syöminen vähentää ruokahalua aamulta, jolloin olisi tarpeen syödä kunnon aamupala. Iltanapostelun hillinnässä auttaa se, että päivällä aamusta alkaen on syöty säännöllisesti ja laadukkaasti, ja että vielä illallakin jaksetaan valmistaa kunnollinen ilta-ateria.

Pieni pala riittää

Iltapäivän välipalan ei tarvitse olla kovin iso. Hyvä välipala on esimerkiksi:

  • Puoli kourallista pähkinöitä ja hedelmä, esim. appelsiini
  • Maustamaton jogurtti myslillä tai lasi piimää ja pari kiiviä
  • Tuorepuuro kaurahiutaleista ja maidosta tai soijajuomasta marjojen tai hedelmän kera

Välipalalla on myös mahdollista kartuttaa päivän kasvismäärää. Tämän vuoksi välipalaan kannattaa yhdistää aina jotain tuoretta, kuten hedelmiä, babyporkkanoita, kirsikkatomaatteja tai muuta helppoa töihin tai kouluun mukaan otettavaa. 

Kasvisten lisäksi välipalan on hyvä sisältää jotain kuitu- tai proteiinipitoista, kuten rahkaa, jogurttia, pähkinöitä, leipäviipale juustolla. Jos olet menossa  urheilemaan suoraan töistä, voi välipala huoletta olla isompikin, enemmän aamupalan kaltainen. 

Mitä kaadat mukiin?

Vähennä kahvin juontia iltapäivällä etenkin, jos nukahtaminen on illalla hankalaa tai heräilet öisin. Kahvin sijaan voi juoda teetä: mustassa teessä on puolet vähemmän kofeiinia kuin kahvissa. Vihreässä, valkoisessa ja etenkin yrttiteessä vieläkin vähemmän. Kofeiinin vaikutukset unensaantiin ja vireystilaan ovat kuitenkin yksilöllisiä. 

Sen sijaan muunlainen nesteytyminen kannattaa työpäivän aikanakin muistaa. Työpäivän aikana olisi hyvä juoda noin puolet päivän nesteen tarpeesta eli noin 3-4 lasia vettä tai muuta juomaa. Etenkin naisilla on lievän nestehukan havaittu vaikuttavan heikentävästi mielialaan ja keskittymiskykyyn.

Kokeile esimeriksi näitä välipaloja

- Smoothie bowl: katso resepti tästä.

- Mantelinen tuorepuuro: katso resepti tästä.

Juttu on alunperin julkaistu Sydänmerkki-sivustolla.

 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna